Classic Utarbeidelse Tom Petty og Heartbreakers Anthology gjennom årene

Beslektede

Etter 11 år som den ubestridte drivkraften bak bandet hans, The Heartbreakers, Tom Petty var blitt global valuta. Ingenting understreket dette faktum mer enn sin aksept inn i rekkene av rockens eldre statsmenn / kompiser som et 'medlem' av Traveling Wilburys (riktignok ved et uhell, på grunn av George Harrison forlate øksen på Petty hus). Det var mens du tar denne muntre oppholde at han begynte å skrive sanger som, til ørene, hørtes 'ingenting som Heartbreakers sanger''. Danner en usannsynlig allianse med kongen av Beatlesque soft rock, Jeff Lynne fra ELO, han umiddelbart satt til opptak av det som skulle bli hans første soloalbum.

Hva også å merke dette som forskjellig fra tidligere arbeid ble bevegelse bort fra hardere kanter bergart, under anvendelse av fremstillingsmetoder for nye pal Lynne for å belegge flere innadvendte sanger med frodig, flerlags akustikk og tastatur. Det markerte også et punkt der Petty visste at han var en stor nok navn å gå ut sans et band moniker, selv om både Mike Campbell og Benmont Tench vises på albumet. Fra dette punktet Petty var en 'klassisk' artist'. Enten med Heartbreakers, leke med Dylan eller til Ling Wilburys, hadde han nådde høydepunkt i hans ambisjon: skjebnebestemt til å bli spilt ved siden av hans barndoms helter på FM-eteren som blåste gjennom Californian natten.

Etter eget utsagn, den perioden som ga sangene for 1994 er Urter og 1996 sanger og musikk fra 'hun er den' var hans mest produktive. Og så mange låtskrivere kan bevitne, hjertesorg og tap ber ofte den beste kunsten.

Så er det klart hvorfor Petty dødsbo har valgt å se denne epoken igjen på Angel drøm (sanger og musikk fra Motion Picture hun er den), en remikset, remastret og reimagined album låter som opprinnelig dukket opp på 1996 LP med the Heartbreakers.

Etter når 90-tallet kom, Petty var i midten av 40-årene, men syntes å ha levd flere liv. "En av livets lille Mysterier", en av fire tidligere uutgitte sanger på Angel Dream, har Petty utlevering noen laid-back, gyngestol visdom: "gå på jobb i morgen, prøve og lage en bukk, trenger alt du er fortalte og du er fortsatt ute av lykken." Bunnlinjen? Livet er litt for uforutsigbar for den slags klokskap. "Få deg en hund, få deg en katt, se dem jage hverandre rundt betjent."

Fans av Pettys første band Mudcrutch vil finne en perle i "Thirteen Days", en luftig J.. Cale deksel som passer rett inn med Heartbreakers ethos. (Petty og Cale var en gang label kamerater på Shelter Records.) "105 Degrees" tilbyr en motsatt sving - dundrende rocke med en overflod av cymbaler og keyboardist Benmont Tench særegne organ. Og en utvidet versjon av "Supernatural Radio" inkluderer ad-libs produsent Ryan Ulyate lokket ut i løpet av remiksing prosessen.

"French Frakobling" avslutter albumet med et riff på er hun er "Angel drøm" som fusjonerer raskt inn i en fyldigere instrumental ta. Selv uten Petty stemme, er sporet fortsatt i stand til å formidle ømhet av sangen, som ble skrevet for sin kone.

Tre år etter Petty død, Angel drøm, men mindre ekspansiv enn 2020 s Urter og alle de andre, kommer som en annen del av gjemte skatter fra sitt arkiv. Det er en annen glimt inn i verden av en av rockens mest troverdige låtskrivere.

Tom Petty album rangert

Når Petty ga ut albumet - Damn The Torpedoes bodde på nr 2 på Billboard album diagram for syv uker, og hvis bare Pink Floyds The Wall var ikke på topplasseringen på den tiden, Pettys Damn The Torpedoes ville ha vært nummer én. Men til tross for ikke å nå nummer én, ville albumet selge nesten tre millioner eksemplarer på verdensbasis. Det validert band stjernestatus.

Gruppene tredje album vil være deres gjennombrudd signaliserer at Petty endelig ville rammet rampelyset. Etter å ha å slippe to album de endelig funnet sitt kall - Petty and the Heartbreakers tok admiral David Farraguts legendariske borgerkrigserklæring Damn The Torpedoes, full fart fremover som sitt våpen i å skape et slikt mesterverk i 1979.

Damn The Torpedoes satt opp Petty and the Heartbreakers for å lage en slik historie i musikkscenen og utfallet etter utgivelsen, sine tre neste albumene alle gikk 10 beste og produsert Topp 40 singler.

Tom Petty and The Heartbreakers bidratt til å forme rock n roll tilbake i spillet i løpet av en periode der punk og disco nesten tok over scenen. Gruppen laget musikk som fortsatt forvirret kritikerne: noen trodde de var punk, og mens andre trodde de er for berømt til å vurdere dem som undervurdert.

Det beste øyeblikket av Hypnotic Eye er en av dens mest dempet. Spor seks, Strøm Drunk, omtrent to og et halvt minutt i Lead gitarist Mike Campbell har nettopp spunnet ut et annet sett med stille jamre licks løpet en Texas blues vamp. Deretter, bly-på en rask snare; Ron Blairs tilsmusset bass begynner tøffer. Tom Petty og rytmegitarist Scott Thurston gjenta en stigende harmoni, som Campbell reagerer på slutten av hver setning med et enkelt, skjelving bøye. Den andre gangen, Campbells oppmerksom ringer lang. Resten av bandet faller ut, og lytter nøye, kan du høre Petty telle hans hviler før de bluesy rusler starter på nytt.

2010s Mojo var den første Heartbreakers album hvor bandet hørtes virkelig ung igjen, kutte spor fulle av brautende rytme levende og stort sett uredigert. Fire år senere, høres Hypnotic Eye som det neste logiske progresjon; nå som bandet har gjenoppdaget seg selv, de er å lage en stand. Petty har nevnt i intervjuer at albumet er en kommentar til desillusjon i Amerika. Hans tekster reflekterer at mentalitet, men ikke alltid eksplisitt. I stave det ut, han negler både frustrasjon med Washingtons helmsmanship samt blind optimisme befolkningen adopterer som en forsvarsmekanisme. Amerikanske drømmen, politisk ordning / Im gonna finne ut for meg selv en dag, synger han med vilje på amerikansk drøm Plan B. Noen vers senere, han bukket under falsk trøst: Min suksess er anybodys gjette / Men som en tosk, Im satse på lykke .

Hypnotic Eye blir snakket om som en tilbakevending til lyden av gumshoe Petty som hørte på 1976s Tom Petty and the Heartbreakers og 1978s Youre Gonna Get It! Dette er delvis oppfylt. Hva holder en sang på Hypnotic Eye fra samsvar American Girl eller The Wild One, Forever er kvaliteten på låtskriving, som burde nødvendigvis kommer som en shocker. Klassisisme har ingen hånd i den. Pettys nådd et punkt der han ikke trenger å bekymre deg for treff, ingen tvil om en frigjørende stilling der du vil opprette. Men forventningene er også lavere, og i flekker, det er merkbar. Petty og hans band har levert en solid, men ikke helt eksepsjonell gruppe med sanger drevet av skarpe lyriske temaer og en klar visjon. Rangert langs Heartbreakers tilbake katalog, faller deres 13th et sted i midten. Som en måling av brann inne Petty, men målingene er sterk. Lytte til Hypnotic Eye, kan du være trygg på at han er fortsatt sparker.

Båndene gjennombrudd

Utnytte fremdriften av deres to første album, Tom Petty & the Heartbreakers var klar for å lykkes med utgivelsen av Damn The Torpedoes. Selv med kontraktsspørsmål, Petty kanalisert sin frustrasjon med etableringen av det som bare kan beskrives som landemerke spor i rock. Det ble en umiddelbar klassiker, og nådde # 2 på den amerikanske Billboard 200.

Damn The Torpedoes er en solid, kraftig og stram posten - et bevis på at gruppen har vokst en muskel uten at det går noe. For hans del, Petty kom til sin egen som låtskriver. En grunn til at det var en massiv suksess er fordi det var minner om steiner beste poster. Det utgangspunktet minnet oss om alle de tingene som gjorde denne sjangeren stor i utgangspunktet.

De trakk ut alle stopper og gikk hardt. LP er hardtslående, kompromissløse, og uhemmet. Petty rørte på røtter, pop, folk-rock og akustisk uten å miste sin troverdighet som en rocker. Hans tillit er tydelig i godt utformede baner han skrev.

Refugee er et sviende stein tall som åpner plata med rå kraft. Here Comes My Girl er en fengende, spretter tune dvs et klart skilte seg ut. Selv Tapere er en av deres sterkeste innsats og viste bandets tight spiller. Skygge av tvil (A Complex Kid) er en undervurdert sang dvs ofte overskygget. Century City er en energisk, enkel rocker.

Dont Do Me Like That er fengende hymne og lett skinner på egen hånd. Du fortelle meg med det imponerende basslinje fortjener mer anerkjennelse. Hva er det du gjør i livet mitt? er på den svakere siden mens Louisiana Rain er en nydelig, men hjerteskjærende ballade.

Tom Petty var en stor styrke i rock musikk for å gå på 35 år, og i 2010 han og bandet hans vendte sin fulle oppmerksomhet til blues. Opptak oppmerksomhet, er det. Tom tilsto på den tiden at han hadde lyttet mest til blues for å gå på 10 år. Tom ble sitert som sier han hadde lyden av Allman Brothers i tankene da han laget denne posten. År siden Pettys musikk var sterkt påvirket av lyden av 12 strengs gitar. Basert på hans note-perfekt versjon av The Byrds klassiske føle deg mye bedre fra 1989 albumet Full Moon Fever, ville jeg ha forventet på et tidspunkt i karrieren et opptak viet til å dekke The Byrds og / eller søkere kataloger. En skam som aldri skjedde.

Når det er sagt, Mojo er en sterk stykke arbeid som harkened tilbake til måten folk pleide å gå i studio: uten måneder med planlegging, forestilling, eller 50 skal til for å ødelegge en Record. Denne posten ble gjort på gamlemåten - leie noen tid, spille av sangene, ikke bry deg om de overdubs, og få mest mulig ut av plassen og dine gruppemedlemmenes talenter.

Apropos medlemmer, Pettys siste tilskuddet på den tiden, trommeslager Steve Ferrone, var en relativ nykommer til Heartbreakers, etter å ha sluttet kun 16 år før denne posten. Scott Thurston på munnspill, piano og perkusjon, meldt seg 19 år tidligere. Mike Campbell og Benmont Tench spilt med Tom siden midten av 1970-tallet. Båndene gitarer datert tilbake førtifem og femti år. Ved alt dette jeg mener ikke disse gutta var gammel. I flere tiår, dette var den beste live band i Amerika.

Det er tre eller fire klassikere på dette albumet, og mens du er på første lytt de 15 sangene synes besklektet, dvs kun på den første lytt. Rekorden åpner med Jefferson Jericho Blues, en fartsfylt undersøkelse av rektor Tom Jeffersons hemmelig forhold til en av sine slaver og hans midnatt creepin ut til tjenerne shack. Turen til Pirates Cove er en flott historie sang som samsvarer med alt Dylan oppnådd i sin beste alder. For eksempel Vi ledet ut til Pirates Cove i min buddys gamle Defender .. Jeg elsker at spesifisitet i Toms skriftlig. I et enkelt ord kan han kalle opp alle slags bilder i lyttere tankene. Denne sangen har noen veldig bra Mike Campbell gitararbeid, samt noen uforglemmelige koring, samt de flotte lyriske linjer Hun var en del av mitt hjerte, nå hun er bare en linje i ansiktet mitt.

De to avsluttende tallene var de sterkeste låtene gruppen hadde spilt i år. Something Good Kommer bringer tankene den siste store skriving og vokalarbeidet av Bob Dylan og Toms eier Hard Promises album, en anerkjent mesterverk. Han sang aldri så ømt eller så optimistisk som på denne sangen. Den endelige tune Good Enough er en umiddelbar klassiker, en fortelling om en mann trukket til en kvinne som er ruin av ham. Skrevet i samarbeid med Mike Campbell, den beste gitarist i Amerika, denne sangen viste definitivt at både Mike og Tom Petty var fremdeles på toppen av sitt spill.

Brian Miller er utgiver og redaktør av Vivascene. En tidligere platebutikk eier, bedriftsleder og virksomhet forfatter, han viet til god musikk, klassisk gitar, vinylplater og high end lyd. E-post: bmillervivascene. OM

Rock og ruller evig underdog, Thomas Earl Petty ble født i Gainsville, Florida, i 1950. Hans interesse for rock and roll ble utløst da han møtte Elvis Presley i 1961, og ble sementert da han så The Beatles på Ed Sullivan Show. Petty droppet ut av skolen i en alder av 17 å spille bass i et band, og lærte gitar fra fremtiden Eagle Don Felder. Bandet hans ble kjent som Mudcrutch, og kjennetegnet fremtid Heartbreakers Mike Campbell og Benmont Tench. Mudcrutch registrert en enkelt, men ikke oppnå popularitet utenfor Gainesville, og delt i 1975.

Petty startet en solokarriere, men snart reconvened med medlemmene i Mudcrutch, navngi dem The Heartbreakers. Lead gitarist Campbell og keyboardist Tench fikk selskap av trommeslager Stan Lynch og bassist Ron Blair. Deres 1976 debutalbum omtalt The Byrds-inspirert American Girl - det senere ble en signatur sang for Petty, men han var i utgangspunktet mer populære i Storbritannia enn i hjemlandet. I 1979 ble Petty signert til MCA Records, og større skala produksjon av Jimmy Iovine hjulpet Dont Do Me Like That, Refugee, og Damn The Torpedoes til å bli svært vellykket.

Heartbreakers modnet til et av de fineste støttebåndene i rock, og suksessen fortsatte gjennom de tidlige 1980-årene. Petty falmet på midten av 1980-tallet, da han forsøkte å oppdatere sin stil, men spratt tilbake i mainstream med Traveling Wilburys og 1989s Full Moon Fever. Mens Pettys 21st Century album generelt var svakere enn sitt tidligere materiale, var han en populær live handling. Petty døde i 2017, ved et uhell overdosering på smertestillende medisiner som han tok for sin brutte hofte.

Petty dukket opp i slutten av 1970-tallet, og hans selv-deprecation og strippet-bak lyd gjorde ham til en ideell rockestjerne for punk-æra. Som syltetøy gjorde i Storbritannia samtidig, tok Petty sine signaler fra midten av 1960-tallet. De rullende steinene, Byrds og Bob Dylan er alle klare påvirkninger.

Chord Noe Dvs Rock n Roll Tom Petty og kategorien Heartbreakers, sang lyrisk, ark, gitar, ukulele akkorder. IP.

American Girl av Tom Petty And The Heartbreakers akkorder. En nøyaktig versjon. Anbefalt av Wall Street Journal.

Mike Campbell av Tom Petty and the Heartbreakers har et album sett for hans andre band, The Dirty Knobs. Wreckle ....