Rosie Saffron Kapittel Indias første horrorthriller basert på sanne hendelser

En masse kan passere ut som redsel, i noen hindi filmer som er. Og etter dette, dont jeg mener fungerende, retningen eller til og med dårlig manus, historie og dialog. Ja, de arr i sjelen og sannsynligvis traumatise deg for livet; Jeg skriver dette fra min krymper kontoret, venter på min neste avtale der hun (krympe) vil forsøke å finne ut hvorfor være en Hindi filmkritiker er skadelig for de mentale helse.

Men min forferdelig trist historie til side, da jeg mener horror Im blir strengt teknisk - redsel som i ryggraden-tingling, chilling følelser når du ser på en film, øyelokk hakket sammen, titte gjennom fingrene og hendene fast limt til ansiktet ditt. Men dessverre (eller skremmende hvis du foretrekker det), er det lite av det i indisk kino. Når det kommer til indiske filmer, er horror virkelig en annenrangs borger. Vi ruller enten våre øyne på overtroiske mumbo-jumbo ofte finnes i tradisjonell indisk skrekk, eller le høyt på skapninger som befolker den. Horror sjangeren har eksistert en god stund, men i motsetning til drama eller romantikk, has not det ganske utviklet seg.

Horror i indisk kino er naturlig utvunnet fra sin rike folklore. Finnes i overflod rundt om i landet, skjønnhet folklore er at det er amorfe, stadig skiftende og navn ingen forfattere. Dermed er det mange historier som liksom flyter rundt, om hjemsøkt havelis og urettferdighet gjort. De kan være rykter, ting bare hørt fra en forbipasserende eller skrøner gått ned fra generasjoner, men de utgjør et sett av historier som alltid har inspirert filmskapere. Det er knirkete porter, onde zamindars, og vakre, spøkelsesaktige kvinner.

Stammer som den gjør fra det overnaturlige, og roter seg inn i folksy overtro, sjangeren horror har hatt en tilstedeværelse i mange språk. Bhool Bhulaiya faktisk var en versjon av det 1993 malayalam film Manichitrathazhu, hvor hovedrollen Shobhana og Mohanlal. Den Tamil tilpasning av dette ble kalt Chandramukhi, i hvilken aktør Rajnikanth handlet sammen med Jyothika og Nayantara. Det finnes andre eksempler i Sør-indisk kino, som 1984 Tamil film Nooravathu NaAl, som var inspirert av den italienske Giallo sjanger av filmer. I det, har en ung kvinne mystiske flashbacks der hun kan se mord blir begått. Denne filmen var gjenskapt på hindi som 100 Days og spilte Madhuri Dixit. Også inspirert av det overnaturlige var 2004 Marathi film Pacchadlela, som spilte Shreyas Talpade.

hinduistisk filosofi har mye å si om fenomenet gjenfødelse, eller som Bollywood filmskapere vil ha det, reinkarnasjon. Fra 1949 Kamal Amrohi film Mahal som slynget Madhubala til stjernestatus, til Rishi Kapoor starrer Karz, og den nylige Om Shanti Om, historien om en torturert sjel hengende rundt venter på hevn har inspirert mang en filmskaper.

Mens alle dvs vel og bra, tider de er en endring. Moderniteten har sivet inn, gyting vår egen unike indiske whackos (flytte på seg Norman Bates). Fra pen ung mann som ikke kan stoppe stamming kkkk-Kiran (Darr), til deranged kollegas whos sjalu av Heros kone (Pyaar Tune Kya Kiya), ufarlig ser psyko Cyrus (Being Cyrus) og skjelvende ung kvinne alene hjemme og redd for døden (Kaun), er psyko-horror en sub-genre gjør det bra i gjeldende dag kino. Indere er tale-spinnere. Mødre og mødre forteller sengetid historier. Og så i filmi sammenheng, venner gjør det også. Sitte ved peisen, på en hensiktsmessig øde camping spot, forteller hver venn skumle historier for å skremme de andre. Som ikke er et problem egentlig, med mindre du har til å svare på anropet av naturen. I skogen, helt alene. Husk Darna Mana Hai?

Tradisjonelt indisk kino har vært avvisende til skrekksjangeren, vurderer det B-klasse (nesten som Hollywood). Men mens horror utenfor India har kommet av alder, bli absorbert inn i mainstream (Carrie, The Ring), desi horror aldri fant sin plass.

Selv om indiske kino utmerker seg i mange kategorier, og nyere, talentfulle regissører synes å være spirende ut av treverk med ufeilbarlig regularitet, er horror ikke den fine kunsten det kunne være. Bortsett fra horror-thriller sjangeren som har blitt absorbert inn i mainstream Hindi kino, og regissører som Ramsay brødre og Ram Gopal Verma som har gjort sin bit, ikke redsel ikke synes å ha mye oppmerksomhet til det.

Indian skrekk har også blitt inspirert av Hollywood-filmer. Hvor desi horror er fortsatt begrenset i omfang, horror i Hollywood har mange undersjangre, som vitenskapelig horror eller armageddon horror. Og Hollywood er produktive, mens indiske skrekkfilmer er en håndfull per år, hvis den. Så i 2008, var det bare Phoonk som var synlig populært. I 2009 hadde vi Raaz - Mysteriet fortsetter og 13B, som ble utgitt i hindi og tamil, og inneholdt Madhavan. I 2010 så langt, Theres bare vært Klikk. Phoonk 2 og Shaapit er planlagt for senere.

Mange av Hollywoods tidligste skrekkfilmer falle i personlighet horror, eller demonisk horror kategori. Tradisjonelle skrekkfilmer i Hollywood omtalt demoner, varulver, zombier og vampyrer. 1975 Filmen Omen bor på Antikrist. Det var også den 1982 filmen Poltergeist og Wes Cravens Nightmare on Elm Street. Dyktige ledere som arbeider med skrekk har gitt sjangeren noen troverdighet. Steven Spielberg brakt redsel elementer som Gore og splatter inn i en vanlig film som Kjever (1975). Den klassiske Alfred Hitchcock film Psycho (1960) ga de gru via freudiansk psykologi, mens fugler (1963) ble inspirert mer fra gru katastrofe eller utslettelse.

På 1990-tallet og 2000-tallet, horror tilbake til slasher / splatter sub-genre, jeg vet hva du Sommer være et godt eksempel. Det var også Seven, Saw, The Blairwitch Project og Wes Cravens Skrik serien. Styret har også gjenskapt noen klassiske skrekkfilmer som Fredag ​​den 13. og den nylig utgitte Wolfman (2010). Og realistisk skrekk har gjort et comeback, som i Paranormal Activity der et ungt par rigger opp et videokamera for å vise uhyggelige hendelsene i leiligheten deres. Horror godt gjort er skumle ting. Bring it on!

The Herald har gått sammen med World Vision til å støtte India i sin kamp mot COVID-19 utbrudd. Vi gir deg historier fra frontlinjen og muligheten til hjelp - hver historie har en klikk-through knapp slik at du kan donere direkte til World Vision og bidra til å gi livsnødvendige forsyninger av oksygen, senger, medisinsk utstyr og mat.

Mridula Narayan er en kommunikasjons førsteamanuensis ved World Vision India. Hun bor i Delhi med sin mann, som ble innlagt på sykehus etter Covid, og hennes datter. Dette er hennes første hånd beretning om Indias krise.

Det du ser i media med krematorium være full og folk dør fordi det ikke finnes oksygen forsyninger er sant. Jeg har aldri sett noe som dette. Det er verre enn en skrekkfilm.

Jeg var på et sykehus i forrige uke. Det var en forferdelig scene. Jeg så en dame som venter utenfor i en rickshaw med sin mann, og hun prøvde å gjenopplive ham, selv om han allerede var død. Det var en annen dame gråt og rulle på gulvet gråtende. Hun hadde også mistet sin mann. Han hadde vært i en ambulanse ventet utenfor sykehuset i seks timer, men de kunne ikke ta ham inne fordi det var ingen senger. Og så han døde i ambulansen. Jeg kunne ikke telle antall ambulanser som venter, det var så mange. Og det var bare på ett sykehus.

Jeg var der for å plukke opp medisin for min mann Carlos. Han har nettopp blitt utskrevet fra sykehuset etter å ha Covid-19. Han er bare 28, men han ble veldig syk. Hans oksygennivået var farlig lavt, han kunne ikke kommunisere fordi han var så andpusten. Jeg kunne ikke gå inn på sykehuset for å være sammen med ham, og så for fire dager jeg ikke vet hvordan han var. Jeg var hjemme med vår ett år gamle datter Priscilla, og jeg begynte å se nyheter som sykehus i Delhi kjørte ut av oksygen, inkludert den han var på. På min WhatsApp jeg ville få nyheter om denne personen døende, en annen person dør, vil denne personen ikke får oksygen, en annen person ikke får en seng og døende. Jeg ble bombardert med nyheter om døden. Jeg ville bryte ned fordi jeg følte meg så hjelpeløs.

Nå er han hjemme og utvinne. Vi er så heldig at han fikk det før ting begynte å komme ut av kontroll. Oksygen at han fikk på sykehuset er det som reddet livet hans. Hvis ikke for at jeg kan ha mistet min mann. Jeg kan ikke forestille meg hvordan andre mennesker føler når de ikke kan få oksygen og mister sine kjære.

Den første bølgen av Covid-19 treffer urbane områder, så landlige områder ble relativt trygg. Men denne gangen er det sprer seg som arbeidsinnvandrere og arbeidere kommer hjem og tar viruset med dem. I disse distriktene er det ingen sykehus. Det er lite helsetjenester. Dette er steder hvor folk dør av sykdommer som kan unngås som diaré.

Jeg er bekymret for virkningen på de mest sårbare menneskene som vi arbeider for å hjelpe i World Vision, spesielt barn. Deres liv står på spill. Deres foreldre har mistet jobbene sine. Mat blir knappe. De kan ikke gå på skolen. Mange har mistet sine foreldre. Og selv om de har bedre immunforsvar, har denne andre bølgen av Covid-19 smittet mange barn. Vi hører noen tilfeller av barn som dør også.

Vi har hatt mange kriser her i India, men dette er det verste å treffe landet vårt. Tusenvis av mennesker dør hver dag. Og det vi hører nå er at dette er bare kommer til å bli verre. De sier at toppen av den andre bølgen ennå ikke har kommet. Så du kan forestille deg hvor mange flere tilfeller vil det være, hvor mange flere liv står på spill akkurat nå. Og hvis vi ikke får den hjelpen vi trenger, akkurat nå, vi kommer til å tape så mange flere liv.

World Vision er her, og gir livreddende medisinsk utstyr til sykehus, helseklinikker og mennesker i desperat behov over hele landet. Å ha tilgang til oksygen reddet min manns liv, så jeg vet at din støtte vil redde så mange liv. Ikke en eneste bit av hjelp som du gir vil gå forgjeves, jeg har sett det med mine egne øyne.

Hvor pengene går

Som Mushkil treffer teatre, Rajniesh Duggall og debutant Pooja Bisht snakke til teamet Box OfficeIndia om sin fascinasjon for horror sjangeren, skyting i Hellas og de ulike nye aspekter av horror sjangeren

Rajniesh Duggall (RD): Jeg har gjort en rekke filmer basert på ikke vesener. Jeg har gjort mye thrillere inkludert romantiske thrillere og et par filmer på karma, tidligere liv og reinkarnasjon. Mushkil er mitt tredje skrekkfilm. Det var 1920 og Saansein før dette. Det har å gjøre med meg å like noe om den mørkere siden av livet. Jeg liker å vite om sjeler; det intriger meg. Hvis en enkel kjærlighetshistorie og en litt mørkere en er gitt til meg, vil jeg sannsynligvis plukke opp det siste. Kanskje det er noen pichle jaanam ka Näätä der.

RD: Nei, jeg har ikke men jeg mener at jeg kan avføle nærværet av noen form for energi i et rom eller måle energien i et område. Plassen at vi nå er i er ganske ren nå som jeg har kommet hit (Ler).

RD: Jeg spiller et spøkelse Buster og eksorsist i Mushkil. Det er det som fascinerte meg om filmen. Jeg var å begrense meg selv fra å gjøre skrekkfilmer, og jeg tenkte at jeg ville gjøre en bare hvis en helt annen rolle, som noe som jeg ikke har gjort før, kommer min vei. I filmer som 1920 og Saansein, har jeg spilt et offer. I disse filmene, blir kjæresten min eller min kone besatt av en ond ånd. I Mushkil, jeg er frelseren. Min karakter har makt og styrke til å snakke med sjeler, måle dem og kontrollere dem. Jeg fant ut at veldig interessant. Det er derfor jeg ble en del av Mushkil.

PB: Jeg er en stor tid horror lover (humrer). Jeg elsker å se dem, og nå som jeg endelig fikk til å gjøre en, det føles som en drøm. Jeg har alltid vært en die-hard fan av skrekkfilmer. Mushkil er en enkel historie, men det har mye av svingene; Det er mye spenning her. Jeg elsket konseptet og behandling av filmen.

PB: Min karakter er som en liten by jente. Hun er fra Benaras. Historien overganger fra Benaras til Hellas. De deler som er angitt i Benaras anvender et sterkt lys, og delene i Hellas er grå. Det er en overgang i min karakter også. Jeg elsket min karakter fordi det var to forskjellige nyanser for å leke seg med.

PB: Nei, ikke akkurat. Når filmen er laget, ting er utenfor din kontroll. Alt som skjer i filmen har logikken bak det. Hvis du har sett traileren, må du ha lagt merke til at vi ikke spiller disse større enn livet tegn. Den har en realistisk behandling. Folk vil være i stand til å koble til det. Im håper på det beste!

PB: Min all-time favoritt film er Namastey London. Jeg ville ha elsket å gjøre min debut med noe sånt. Men som jeg sa at jeg elsker skrekkfilmer, så jeg er like glad og begeistret for å være merking min debut med sin film.

RD: Mye tid og krefter har blitt satt til å gjøre denne filmen. De har forsøkt å bringe den til et nivå som er i verdensklasse så langt som behandling er bekymret. Jeg vil ikke si at historien er veldig unikt og out-of-the-box. En skrekkfilmen er vanligvis om en gjeng eller et par folk som går til et sted og noe skjer. Eller hva som kan skje er at du leker med publikum sinn og leke rundt med sin psyke. Men måten vår film har blitt behandlet på, måten regissøren har regissert det og måten produsenten har støttet ham med VFX, gjør denne filmen forskjellig. Forhåpentligvis vil publikum like det. Vi har også holdt de typiske indiske formelle elementene i den - det er romantikk og god musikk, og så er det det klassiske spenningselementet som gjør det til en joyride.

PB: Det var så morsomt. Jeg vasker ansiktet mitt og lyset i toalettet gikk av. Men lyspæren i rommet var fortsatt brennende. Den første tanken som kom til tankene mine var at kanskje sikringen i toalettet brent ut. Da jeg kom ut, så jeg at bryteren på pæren inne i toalettet ble slått av. Jeg skjønte at det ble slått av på egen hånd. Jeg frøs et øyeblikk. Jeg lurte på om jeg skulle gå og fortelle folk, men da bestemte jeg meg for.

Folk døde etter å ha sett denne skrekkfilmene, må lese Tezz Buzz English Dailyhunt

Så er du i en horror roman, noe som betyr at du sannsynligvis kommer til å dø. Dette går doblet hvis du er kjærlighetsinteressen i en Edgar Allan Poe-historie. Men hvordan, men hvorfor når og hvem går fortsett å lese.

Symposium på Alien Un Symposium sur Alien på JSTOR

Masse utrolig science fiction-filmer er laget utenfor USA, selv om mange av dem movieslike neste år fransk produksjon Valerian og byen med de tusen Planetsare fortsatt laget i det engelske språket. Men filmhistorien har stilte noen fremragende fremmed SciFi filmer fra Alphaville til Godzillaand.