Den populære filmen The Patriot er løst basert på bedriftene til flere virkelige historiske tall, inkludert en britisk offiser, oberstløytnant Banstre Tarleton og flere amerikanske patrioter: den "Swamp Fox," Francis Marion, Daniel Morgan, Elijah Clark, Thomas Sumter og Andrew Pickens.

I likhet med mange historiske filmer, "The Patriot" omfatter en blanding av fakta og fiksjon. I en scene, en britisk offiser ordre sine tropper brenne ned en kirke som er overfylt med Patriot kvinner, menn og barn. Selv om ingen slik episode skjedde under revolusjonen skjedde en lignende hendelse under andre verdenskrig, da en tysk panserdivisjon brent ned en kirke i den franske landsbyen Oradour-sur-Glane 10. juni 1944.

ingenting å se her

I motsetning til Gladiator, en mer sofistikert, men mindre involverer film, The Patriot trakk meg med hvert krigsforbrytelse skurken begått, jeg ønsket å se ham stilt for retten.. Når et lite barn brast i gråt og ba faren om ikke å gå bort, mine øyne vellet opp rett etter planen. ( "Det er en far ting," Jeg fortalte min følgesvenn, en enkelt fyr som forble tørre øyne.) Og når hovedpersonen kjørte inn kampens hete gjennom vaklende medsoldater, engasjere dem med fillete Old Glory holdt høyt, følte jeg en hevelse av patriotisk stolte. Ja jeg gjorde.

Når filmen ble avsluttet, men mine liden avkjølt mens mine betenkeligheter forble. Hovedpersonen i The Patriot, amerikansk milits leder Benjamin Martin (Mel Gibson i sin sterkeste resultatet siden Braveheart) er ikke en perfekt mann; og dens filmer kreditt at den ikke late som han er. Han begår brutale handlinger. Han drap i hevn. Men han er så sårt provosert, skjønner du. Greit, det er veldig bra for en film å påpeke at menn noen ganger ty til brutalitet når sårt provosert. Men hva med en film som går langt for å provosere en mann bare for å komme til brutalitet? Og hva med de latterlig uhyrlige karikaturer på den andre siden som er nødvendig for å få til de nødvendige provokasjoner (og da selvfølgelig å lide ønsket brutalitet)?

Det er lett å avfeie karikere av den britiske med den begrunnelse at The Patriot isnt en alvorlig historisk drama uansett, men en popcorn actionfilm av den typen som alltid har svart-hearted bart-Drilling skurker. Og, ja, som tidligere innsats fra regissør Roland Emmerich og produsent Dean Devlin (de schlockmeisters som brakte oss Stargate, Independence Day, og Godzilla), rikt The Patriot med action-film klisjeer, inkludert drapet på heros kjære, skurken som ikke vil dø, og selvfølgelig (jeg stoler på dette vil ikke bli oppfattet som ødelegger noe) klimaks oppgjør mellom helt og skurk.

På den annen side, i sin bloodiness og gørr (og ikke minst dens lengde) det minnes slike betydningsfulle filmer som Saving Private Ryan (som også ble skrevet av Patriot skriver Robert Rodat) og Braveheart (som selvfølgelig spilte også Gibson). Hoder og lemmer er blåst av kanonkuler, organer er spiddet av bajonetter og sverd, og Gibson gjør forferdelige ting med en øks. Kanskje filmen doesnt ganske faller mellom to stoler, men det absolutt vacillates ubehagelig mellom dem: Too dystre og voldelige å fakturere seg som en tidligere Independence Day, men også lette, klisjé-ridd, og karikerte å bli tatt på alvor som et realistisk krigsfilm, The Patriot aldri helt klarer å rettferdiggjøre seg selv i enten kapasitet, selv om det fortsatt klarer å jobbe ofte nok som det ene eller det andre.

I sagt ovenfor at Patrioten har mot dens overbevisning. Så det gjør. Den åpner på en heller tenkt notat, og fortsetter å høres en rekke andre notater også, noen gjennomtenkt, noen sentimental, noen forenklede, noen dum. Her er noen av tingene som Patriot mener, uttrykt i propositional form:

Til tross for tungen-i-kinnetonen i listen ovenfor, vil det bli sett på en gang at det virkelig er noe for noen av disse ideene. Guerrilla Warfare er virkelig overlegen mot gammeldags feltkrig, og Ragtag Militia virkelig holdt sin egen mot overlegne britiske styrker til franske forsterkninger ankom. Krig er sikkert forferdelig, men også noen ganger berettiget. Familie, selvfølgelig, er viktig, og faktisk, Gud velsigne Amerika (og hele vår verden).

Noen av leksjonene, skjønt, faller slags flat. Spesielt ungdommer er filmene forsøker å ta opp rase og kjønn. Selvfølgelig er alle kvinnene spunky og uavhengige, og alle svarte er edle og lojale. Selv om noen av svartene er slaver, er historien forsiktig med å påpeke at de svarte som jobber på Benjamin Martins Land er gratis, ikke slaver. Senere er det en slave som knytter Martins Militia i håp om å vinne sin frihet, og Martins Son Gabriel snakker spisset om å bygge en ny verden der alle menn er skapt like. Naturligvis forblir den svarte mannen med militsen lenge etter at han har vunnet sin frihet, og forårsaker en av de hvite soldatene som trakassert ham tidligere for å høytidelig hylle de andre herrene ære. Til slutt, etter krigen, henger den svarte mannen rundt for å begynne å bygge den nye verden ved å bidra til å bygge martins nye hjem (ingen omtale av sitt eget nye hjem, eller om Martin ville hjelpe ham å bygge den).

Men filmen forstyrrer disse svakhetene med betydelige styrker. Foruten Gibsons overbevisende ytelse som Benjamin Martin, er Jason Isaacs som British Oberst Tavington (den brutale og lovløse) hensiktsmessig ondskapsfull, Tom Wilkonson som General Cornwallis (The Effete, pulverisert, aristokratisk en) verdighet og nærvær, og Heath Ledger som Martins Son Gabriel viser løfte som en ledende romantisk mann i sin egen rett.

Filmen ser veldig bra ut. Kostymer og rekvisitter er utsøkt, og naturen er vakker, og vakkert fotografert. Hovedpersonene er også vakre, men mens i mange andre filmer er de vakre menneskene også utødelige, dette er en film der omtrent alle kan dø. Men selv om det er mye vold, er det nesten ingen profanitet, og det er heller ikke noe for å varme opp ting med sex eller nakenhet.

Noen få scener er spesielt slående, for eksempel en rivende parley mellom Benjamin Martin og Cornwallis, som i sin skildring av punctiliously observerte regler for sivilisert adferd under krigstid, tilbyr et velkomstkontopunkt til resten av resten av film. Det er godt trukket tegn og scenarier av overraskende poignancy og følelse. Skrive at jeg lurer på hvorfor jeg finner poignancy overraskende: er det bare fordi så få filmer gjør en ekte innsats på unadorned oppriktighet?

oppriktighet er en god ting. Det kan ikke være nok å gjøre patrioten en veldig god film, men hvis du kan mage volden og se utover karikaturene, kan det være nok å gjøre det verdt å se på. Theres dyd her, ikke ublandet eller helt klar, men alvorlig, modig og hjertelig. Det er ikke en helt vellykket innsats, men det er en beundringsverdig.

Benjamin Martin: Hvis du mener med "Patriot", er jeg sint på beskatning uten representasjon? Hvorfor, ja, jeg er. Skal de amerikanske koloniene styre seg selvstendig? Jeg tror de kan og de burde. Men hvis du spør meg, er jeg villig til å gå i krig med England? Vel, så svaret er mest definitivt nei!

Oberst Burwell: Mister Middleton, jeg kjempet med kaptein Martin under Washington i den franske og indiske krigen. Det er ikke en mann i dette rommet, eller hvor som helst, for den saks skyld, til hvem jeg vil ha mer villig til å stole på livet mitt.

Oberst Burwell: Benjamin, jeg var på Bunker Hill. Den britiske avanserte tre ganger, og vi drepte over syv hundre av dem på punktet tomt utvalg, og fortsatt tok de bakken. Det er målet for deres løslatelse. Nå, hvis prinsippene dine dikterer uavhengighet, er krigen den eneste måten. Det har kommet til det.

Benjamin Martin: Gitt. Men merk ordene mine. Denne krigen vil bli kjempet ikke på grensen eller på noen fjern slagmark, men blant oss - blant våre hjem. Våre barn vil lære av det med egne øyne. Og uskyldig vil dø med resten av oss. Jeg vil ikke kjempe. Og fordi jeg ikke vil kjempe, vil jeg ikke kaste en stemme som vil sende andre til å kjempe i minste.

Society for hærhistorisk forskning, et lært samfunn og registrert pedagogisk veldedighet (nr. 247844) viet til den britiske hærens historie og kreftene i Empire / Commonwealth. Etablert i 1921.

Eksepsjonell kino og live forestillinger på krigsminnet

Fra innsiktsfulle dokumentarfilmer til uavhengige kunstfilmer, og tidshelte favoritter til tomorrows klassikere, kurerer Patriot Theatre filmprogrammering som er andre til ingen. Vårt konsert sesong inkluderer klassisk verdensklasse, jazz og pops forestillinger som etterlater publikum fascinert, og intime samtaler med ledere fra verdensstadiet gir mat til sjelen og sinnet. Nyt en opplevelse av erfaringer, alt på ett sted: Patriot-teatret på krigsminnet.

I juni har krigsminnet, som så mange i vårt samfunn, opplevde betydelige skader fra de harde stormene i vårt område

Den elskede Patriot Theatre led sterkt fra stormen, med vann som oversvømmer hele vår orkesterpit og ødelegger scenen vår og seter. Innen dagene i stormen innså vi at skaden var irreversibel. Uunngåelig måtte teateret være helt renset for å forberede seg på restaurering og de massive renoveringene som vil tillate oss å åpne dørene våre og ta scenen igjen. Mens et ødeleggende tap, er våre ansatte forpliktet til vårt oppdrag å tjene og oppheve vårt samfunn. Vi gleder oss til fremtiden og en ny robust rekkevidde av verdensklasse utøvere, tankevekkende forelesninger og mesterlige filmer.

Hold kontakten med Patriot Theatre

Etter å ha bevist seg på slaget i kampen i den franske og indiske krigen, vil Benjamin Martin ikke noe mer å gjøre med slike ting, og foretrekker det enkle livet til en bonde. Men da hans sønn Gabriel lettere i hæren for å forsvare sin nye nasjon, Amerika, mot britene, kommer Benjamin motvillig tilbake til sitt gamle liv for å beskytte sin sønn.

global

South Carolina Militia Leader Benjamin Martin (Mel Gibson) er en ydmyk single far hvis hobbyer inkluderer å frigjøre slaver, være nydelig til sine syv engelske barn og whittling gyngestoler. Martin er basert på et sanitert kompositt av flere historiske militsmenn, mest åpenbart "Swamp Fox", Francis Marion. I motsetning til den dydige Martin er British Oberst Tavington (Jason Isaacs), basert på Real Banastre Tarleton, en sneering, sadistisk monster. Tarleton ble anklaget for ulike ondskap - inkludert skyte på overlevering av tropper på Waxhaw Creek - men gjerningene som tilskrives Tavington her, er helt gjort opp. Videre, for alle Martin holder seg på om Tavington bryter "krigsregler", var det ikke noen på 1780-tallet. Det var en forventning om at offiserer og soldater ville respektere visse skikker, men ingenting ble formalisert til den første Genève-konvensjonen i 1864.

Internasjonale relasjoner

I en scene, Tavington Herds Noncombatant menn, kvinner og barn i en kirke, låser dørene, og setter det i brann. På tidspunktet for filmens utgivelse, bemerket noen historikere likheten mellom dette og den beryktede nazistiske massakren av franske landsbyboere i Oadour-sur-Glane i 1944. Det er imidlertid ingenting som noe som skjedde i den amerikanske revolusjonen. "Dette vil bli glemt," Scoffs Tavington. Det er et skammelig forsøk på å så frøet til en helt ubegrunnet konspirasjonsteori, noe som innebærer at det faktum at ingen noensinne har hørt om den britiske hæren som brenner en kirke full av uskyldige i South Carolina betyr ikke at det ikke skjedde. Vel, det gjorde det ikke. Som den amerikanske historikeren Richard F Snow kommenterte: "Selvfølgelig skjedde det aldri - hvis det hadde tror du at amerikanerne ville ha glemt det? Det kunne ha holdt oss ut av første verdenskrig."

Politikk

Ifølge patrioten var slaveri praktisk talt ikke-eksisterende i South Carolina og egentlig ikke så ille, uansett. De få slaver som vises er et muntert parti, som alle har fått sin frihet til å pensjonere seg til en strandside Cabaña. Det er enda en token slave i Martin's Militia. "Vi vil få en sjanse til å lage en ny verden," sier Martins sønn Gabriel (Heath Ledger) ham alvorlig, "hvor alle menn er like i Guds syn." "Lige," Intones slaven. "Det høres bra ut." Ikke få håpene dine opp, gamle chap. Det tok borgerkrigen å avslutte slaveriet i USA, nesten et århundre etter at patrioten er satt. Selv da var South Carolina på feil side, som var så knyttet til slaveholding at det var den første staten å skille seg fra Unionen etter Abraham Lincolns valg.

sex

I en av filmens rareste scener, får Gabriel Martin å overnatte med kjæresten sin før ekteskap, så lenge han lar henne mamma sy ham inn i en "bundling bag" - en nakke-til- tå kyskhet Straitjacket. Disse tingene eksisterte, selv om det var jenta som ville ha blitt sydd i en heller enn gutten. I motsetning til i filmen, ville foreldrene hennes vanligvis sove i samme rom som rotting unge, selv om dette ikke alltid dreper stemningen. Samtidig påstod at premarital graviditeter var par for kurset i samfunn som tillot buntering.

krig

Filmens endelige setpiece ser vaguelt ut som slaget om cowpens i 1781, med elementer i kampen om Guilford-rettshuset. Martin griper stjernene og stripene og leder kostnadene mot General Cornwallis tropper. Briterne er overrasket, og beseiret. Det ville ha tatt den virkelige Cornwallis overrasket, for han ble aldri beseiret i South Carolina, og han var ikke engang i kampen om cowpens. Han vant Guilford Courthouse. Tarleton mistet cowpens, men i motsetning til Tavington i filmen, overlevde han og levde til en moden alderdom. Den virkelige generalen hvis seier mot Cornwallis vant krigen, etter beleiringen i Yorktown, var noen bloke kalt George Washington. Her er alt han får, en bestått omtale.

De 20 Amazon Prime originale viser til bingewatch ifølge Rotten Tomatoes

De mest populære filmer på Netflix denne uken inkludert Patriots Day, The Town, og Netflix original, Desperados..

Rosa Floyds Piperen på Gates of Dawn